Beeld

Wil je dat meer mensen desinfecteren? Waarschuwen helpt niet. Dit werkt wel.


19 augustus 2020

Het is je vast wel opgevallen. Het aantal mensen dat de handen desinfecteert bij de supermarkt is behoorlijk gekelderd. Stonden we aan het begin van Cornona keurig in de rij. Nu we het zelf moeten bijhouden, slaat de laksheid toe. Maar wat nou als je een winkel, bedrijf, school of afdeling runt? Hoe krijg je dit aantal dan weer omhoog? Een (vriendelijke) waarschuwing werkt in ieder geval niet. Deze overtuigtip* werkt wel.

Uit een studie van de Michigan State University blijkt dat maar 5% van de mensen hun handen op de juiste manier wast na een bezoek aan een openbaar toilet. Dit is weliswaar voor de Coronatijd, maar het geeft aan dat we het niet zo nauw nemen met handen wassen.

Prikkel werkt niet
Uit een ander onderzoek bleek dat van het medisch personeel in de ziekenhuizen in de VS maar ruim een derde zijn handen desinfecteerde. Ook al stonden er overal bordjes dat mensen hun handen moesten wassen. Dat is best verrassend. Een mogelijke infectie van jezelf of anderen zou een prikkel moeten zijn voor actie.

Benadering en vermijding
Maar zo simpel werkt het niet. Ons brein zit complexer in elkaar. Volgens de Amerikaanse neuroloog Tali Sharot hebben we in ons brein te maken met de wet van benadering en vermijding. We bewegen ons in de richting van plezier en we bewegen ons weg van pijn. Anders gezegd: we doen dingen die ons dichter brengen bij een dierbare, een promotie of een aankoop. En we blijven uit de buurt van een naar persoon, een mislukt project of iets vervelends.   

Een waarschuwing werkt averechts
Het is zelfs zo dat een angst voor ‘verlies’ ons aanzet tot inactiviteit. Met andere woorden: een waarschuwing zet ons niet aan tot actie. Daarentegen: het vooruitzicht van een beloning zorgt voor een prikkel tot benadering. En beter nog, het zet ook aan tot handelen in het algemeen. Kortom: als je iemand snel wilt laten handelen kun je beter een beloning beloven dan dreigen met een straf. 

Wie herkent het niet
Elke ouder zal dit wel herkennen van alle pedagogische boeken of zelfhulpcursussen. Als je kinderen een beloning voorhoudt (geen materiele natuurlijk, maar samen iets leuks doen🙂 werkt dat vele malen beter dan de zoveelste waarschuwing. Maar veel ouders zullen het ook wel herkennen dat we toch vaak massaal in de valkuil van de waarschuwing trappen. Ik hoor het mezelf zeggen: ‘Als je nu je kamer niet opruimt, dan ….’. Terwijl ik weet dat mijn dreigement alleen zal aanzetten tot nog meer inactiviteit!

Misschien wel, misschien niet
Of we het nou willen of niet, we gaan vaak in tegen de wet van benadering en vermijding als we anderen willen beïnvloeden. Daarnaast is het moeilijk om mensen aan het werk te zetten voor iets dat misschien wel of misschien niet gebeurt. (Tenzij je natuurlijk iemand met veel autoriteit iets oplegt, maar dan heb je het waarschijnlijk ook niet meer over een vrije keuze.)

Hoe beïnvloed je dan wel
Wat kun je dan wel doen om er voor te zorgen dat mensen in actie komen als waarschuwen niet werkt? Hoe zorg je dat ze wel hun handen gaan desinfecteren (uit zichzelf)? Dat kan door positieve strategieën te gebruiken, met een beloning. Dat hoeven geen grote dingen te zijn; een positieve feedback of simpele like kan al werken (ons brein ervaart dat als een beloning).

Ook een positieve manier om mensen in actie te krijgen.

Deze simpele test werkte verbazingwekkend goed
In het ziekenhuis van New York deden ze de volgende simpele test met medisch personeel om te zorgen dat het handen wassen omhoog ging. Ze plaatsten een elektronisch bord met de score van het aantal mensen dat hun handen waste. Steeds als iemand zijn handen waste ging de score van die ploeg omhoog. Het verassende effect: het handen wassen schoot met 90% omhoog.  

Zelf originele ideeën?
Wil je het aantal mensen dat zijn handen desinfecteert aanzienlijk verhogen in je winkel, bedrijf, school of afdeling?; waarschuw dan niet, maar plaatst een simpel scorebord. Wie weet heb je zelf een origineel idee voor een positieve strategie die werkt. Leuk als je die deelt in de comments.

PS. Overigens heeft een positieve strategie nog een andere belangrijk voordeel. Een waarschuwing beperkt het gevoel van controle dat we zelf hebben. Maar als we het positieve benadrukken, dan neemt ons gevoel van controle juist toe. En ook dat heeft weer een positieve invloed op ons brein.

*Normaal blog ik met tips voor succesvolle presentaties. Deze overtuigtip kun je daar ook goed voor inzetten. Buig je waarschuwing om naar een positieve beloning en laat zien wat mensen direct aan iets kunnen hebben als ze in actie komen.

Terug naar het overzicht

Contact opnemen

Contactgegevens

 Speaking Matters
     Rixt Albertsma

 info@speakingmatters.nl

Contactformulier




    Velden met een * zijn verplicht