Beeld

De wekelijkse Speaking Matters Toolkit: 5 Tips voor een overwinningsspeech


27 september 2017

Angela Merkel verloor zondag met haar partij de christendemocraten flink tijdens de verkiezingen. In haar ‘overwinningsspeech’ toonde de bondskanselier zich echter zoals we haar kennen, strijdbaar, onaangedaan en met de blik vooruit gericht. In de Speaking Matters Toolkit vandaag, 5 tips voor een indrukwekkende overwinningsspeech.

1. Bedank je publiek Natuurlijk bedank je altijd je publiek of de mensen die je gesteund hebben. Mede dankzij hun inzet, steun, kritiek of stem sta jij daar. Laat je publiek weten dat je ze herkent en erkent en spreek dat uit. Angela Merkel deed dat tijdens haar speech door te benoemen dat ze blij was te zien dat er zoveel jonge mensen in het publiek stonden (van de verkiezingsavond). Ze sloeg daarmee twee vliegen in één klap: Ze liet weten, Ja, jongens ik heb jullie ‘gezien’ (het publiek voelt zich even belangrijk) en ze gaf een signaal dat haar partij niet bestaat uit ‘oude politiek’, maar dat de nieuwe generatie ook in haar gelooft. (Alleen jammer dat die dan weer minder op het podium te zien waren). Het leverde haar een daverend applaus op.

Heb je een Oscar of Gouden Kalf gewonnen, dan mag je natuurlijk je moeder bedanken, maar overdrijf niet. Ga niet elk familielid, vriend, collega, taxichauffeur bedanken die je op de lange weg naar roem hebben geholpen. Dat lijkt nobel, maar is voor je publiek echt slaapverwekkend en oninteressant.

2.  Maak een statement Maak een statement. Waarschijnlijk gebeurt het niet vaak dat je daar staat. Grijp het moment aan om te zeggen wat je op je hart hebt. Als je hebt gewonnen, ook als is dat nipt of met een verlies, dan betekent dat in ieder geval dat een meerderheid van de mensen op je hebben gestemd. Ze zijn bereidt om naar je te luisteren. Vertel de wereld wat jij belangrijk vindt. Voor je het weet haal je er zelfs het journaal mee. Houd het wel bij één onderwerp, en wijk niet uit naar allerlei stokpaardjes van je. Voor je het weet ben je je publiek weer kwijt.

Zit je in de politiek, zorg dan voor continuïteit. Laat zien dat je doorgaat met waar je mee bezig bent en link het ook aan een groter tijdsbeeld. Bijvoorbeeld een tijd van verandering en vooruitgang. Benoem de thema’s binnen die veranderingen op een positieve manier. Angela Merkel sprak direct over een ‘Duitsland waarin we gelukkig en goed hebben geleefd de afgelopen tijd en nu moeten we er voor zorgen dat dit nog steeds hetzelfde is over vijf en tien jaar.’

3. Persoonlijk Voorkom dat je alleen een abstract verhaal vertelt. Het gaat uiteindelijk ook om jou of wie je vertegenwoordigt. Laat zien dat je niet alleen een politicus, goed acteur, ster of winnaar bent, maar ook een mens. Maak het persoonlijk door iets van jezelf te vertellen, bijvoorbeeld hoe je de afgelopen periode hebt beleefd. Kies daarvoor voor één gebeurtenis of moment om dat te illustreren.

4. Benoem kritiek Oke, je hebt gewonnen, maar vast niet iedereen is het met je eens. Benoem de kritiek van anderen en laat weten dat je weet wat er leeft en dat je ze hoort. Ben je politicus, dan kun je dit moment ook aangrijpen om nog eens te vertellen hoe jij het gaat oplossen. Omdat je niet alles kunt oplossen, kun je ook alvast benoemen dat het niet makkelijk gaat worden. Hiermee haal je eventuele toekomstige kritiek alvast wat weg.

5. Een pakkend slot Zorg altijd dat je met een pakkend slot afsluit, zodat mensen je een daverend applaus kunnen geven. Dat kan door je statement nog een keer te herhalen. Wat heel goed werkt is een opsomming. Noem drie dingen die je belangrijk vindt of die je wilt bereiken of doen. Drie is hierbij het magische aantal. Let wel op de intonatie en hoe je het brengt. Gebruik je stem en werk opbouwend en met meer stemgeluid naar het einde toe. Kijk maar eens hoe Obama dat deed.
Veel succes!

 

Terug naar het overzicht

Contact opnemen

Contactgegevens

 Speaking Matters
     Rixt Albertsma

 info@speakingmatters.nl

Contactformulier




    Velden met een * zijn verplicht