Beeld

Daarom is presentatie Trump zo krachtig en wat vertel jij (onbedoeld) tussen de regels?


9 juli 2020

De presentatie die president Trump hield aan de vooravond van Onafhankelijkheidsdag maakte nog al wat los. De New York Times noemde de speech ‘dark and divicive’. Anderen, zoals de conservatieve commentator Cimball waren juist enthousiast over het verhaal aan de voet van Mount Rushmore: (de speech red.) ‘vibreerde met energie en existentiële vastbeslotenheid’. Zoals gewoonlijk sprak Trump klare taal. Maar hij doet nog iets anders. Hij versterkt zijn verhaal met een saus van woorden.

President Trump had hij het vorige week in zijn presentatie over de: The violent mayhem we have seen in the streets of cities that are run by liberal Democrats, in every case, is the predictable result of years of extreme indoctrination.”

[…].
“And every American patriot should be filled with joy, because each of you lives in the most magnificent country in the history of the world.”

Kleur geven aan je presentatie
We kennen de stevige uitspraken en onliners van Trump. Uitspraken die mensen doen juichen of kippenvel geven. Maar Trump doet nog iets anders dan directe taal spreken in zijn presentaties. Hij gebruikt krachtige woorden om zijn verhaal kleur te geven. Zo gebruikt hij bijvoegelijke naamwoorden om een eigenschap, kenmerk of toestand toe te voegen aan datgene waar hij over spreekt. De bekendste voorbeelden daarvan kennen we natuurlijk allemaal uit het hilarische filmpje van Lubach. Greatest, the best, absolutely fantastic etc.

Met de metaforen doet hij nog iets anders. Als je een metafoor gebruikt in je presentatie dan schilder je een beeld van wat je zegt. Dit doen we dagelijks in onze spreektaal honderden keren en onze taal zit er vol mee. Denk maar aan de voorbeelden als: een idee planten, het idee afschieten, geld als water. 

Bekende metaforen die we vaak gebruiken: raak schieten, en schot op (open) doel

Ze zeggen vaak: een foto zegt meer dan duizend woorden. Maar met een woord kun je een heel krachtig beeld creëren dat blijft zitten. Volgens de Britse speechschrijver Simon Lancaster zijn metaforen zelfs het meest krachtige element van (politieke) communicatie.

Lange lijst woorden in presentatie
Trump gebruikt een heleboel van dit soort woorden in zijn presentaties. Als je alle woorden eruit filtert waarmee hij zijn eigen standpunt (op een positieve manier) kleur geeft dan kom je op een lijst van meer dan 100 woorden. Datzelfde geldt voor het aantal woorden waarmee hij de boodschap over de tegenpartij kleur geeft. Er is echter een groot verschil in de woorden die hij gebruikt om beide kanten te kleuren.

Een kleine selectie uit de woorden die hij gebruikt in zijn voordeel: appreciation, inspiring, legendary, tiresly, gratefull, legacies, achievements, eternal, tribute, forefathers, pride, patriot, history, founders, advance, magnificent, incredible, majestic, human, courage, progress, divine, immortal, march, triumph, struggled, strong, lifted, humanity, discovery, heritage, heroes, giants, grace, dignity, love, cherish.
En de woorden die hij gebruikt over de andere kant: danger, threatens, merciless, wipe out, erase, indoctrinate, angry, tear down, deface, weapons, shaming, demanding, attack, totalitarianism, movement, radical, demands, rituals, mantras, commandments, banished, blacklisted, punished, overthrow, destroy, poverty, disease, violence, destruction, bias, hate, villains, twisted, obscured etc.

Een krachtig woord roept direct een beeld op
Het is heel makkelijk om met woorden beelden op te roepen en een verhaal of presentatie te kleuren. We zeggen een bepaald woord en je hebt er gelijk een bepaald beeld bij. Hoe mensen die dingen zien hangt van hun perspectief af.

Door de woorden te vervangen ontstaat er een hele andere context en kunnen mensen zelfs andere beslissingen nemen. In de speech van Trump zijn de woorden natuurlijk bewust gebruikt. Maar we kunnen met onze woorden ook onbewust een verhaal kleuren.

Welke woorden gebruik jij
Het gebruik van woorden zegt ook iets over de spreker. Als je heel goed luistert naar wat iemand zegt kun je veel over iemand leren. Sommige sprekers hebben het bijvoorbeeld over ‘de blokken in elkaar zetten’.  Dan luister je misschien naar een gestructureerd iemand. Terwijl een ander het heeft over het laten ‘groeien’ van ideeën.

Sommigen zien een organisatie misschien als een ‘geoliede machine’, anderen als een bedrijf met een ‘menselijk gezicht’. Het zegt iets over de beleving. De eerste categorie wil misschien in control blijven, terwijl de andere categorie misschien wat meer wil kijken hoe het bedrijf zichzelf ontwikkeld.

 Wat het gebruik van woorden en vooral metaforen zo sterk maakt volgens Lancaster is het feit dat we niet door hebben dat we ons er onbewust door laten beïnvloeden. Dat maakt het een krachtig middel.

Presentatiecoach Rixt Albertsma

Wil je meer weten over het beïnvloeden van je publiek in je presentatie abonneer je dan op mijn wekelijkse nieuwsbrief.

Zelf een krachtige presentatie maken. Meld je aan voor de online training How to tell a good (damn) storyDaarin deel ik alle succesfactoren voor een overtuigende presentatie met je die ik de afgelopen 10 jaar heb ontdekt. Wil je deze kans op een gereedschapskist vol overtuigende presentatie-middelen die je direct kunt gebruiken niet missen, meld je dan snel aan via naar info@speakingmatters.nl

Terug naar het overzicht

Contact opnemen

Contactgegevens

 Speaking Matters
     Rixt Albertsma

 info@speakingmatters.nl

Contactformulier




    Velden met een * zijn verplicht