Beeld

Roem of vergetelheid: voorkom een saaie presentatie


2 juli 2020

Om deuren te openen heb je een waanzinnig goed verhaal nodig. Met dit verhaal ga je klanten overtuigen van de kracht van jouw bedrijf. Een nieuw idee of voorstel lanceren. Of medewerkers voorlichten over een nieuwe koers. Dus wil je enthousiasmeren, boeien en overtuigen. Hoe voorkom je dat je met een saaie presentatie wegzakt in vergetelheid.

De gezichten voorspellen niet veel goeds
Misschien herken je het wel: je staat op het punt een belangrijke presentatie te geven voor een groep met mensen en je hebt er zin in! Je heb hard aan je verhaal en bent er helemaal klaar voor. Dan komen de klanten, deelnemers of medewerkers binnen. Aan hun gezichten is af te lezen dat ze jouw presentatie beschouwen als het zoveelste verplichte en weinig inspirerende nummer. Je voelt je energie via de grond weg vloeien. Wat je nodig hebt is een manier om een atmosfeer te creëren die je publiek wakker schudt. En die laat weten dat jouw presentatie anders is.

Wat kun je doen
De toon van je presentatie, de manier waarop je publiek jou ervaart, is de optelsom van meerdere acties. De setting van de ruimte, de kleren die je draagt en de manier waarop je spreekt, zijn er een paar. Maar ook: voelt je publiek zich welkom, gezien en vermaakt. De kunst is om de juiste toon te vinden om te winnen en je publiek te overtuigen.

Creëer de juiste atmosfeer
Zorg dat de atmosfeer van je presentatie overeenkomt met de boodschap van je verhaal en waar je publiek behoefte aan heeft. De meeste toehoorders hebben een grote voorkeur voor spannende, entertaining betrokken, relaxte, levendige, directe en open presentaties. Als spreker krijg je je publiek eerder aan jouw kant met de volgende houding: gemoedelijk, toegankelijk, deskundig, entertaining en opgetogen om daar te zijn.

Voer een gesprek
Zorg altijd voor een gemoedelijke toon, ongeacht de grote van de groep. Waarom hebben vee mensen een hekel aan presentaties bijwonen en aan presentaties geven? Omdat ze vaak saai zijn. En dat komt omdat veel presentaties de neiging hebben om te doceren of les geven. Ga het gesprek aan met de zaal. Een paar tips: ga het gesprek aan met de zaal, niet tegen de zaal, vermijd grote of moeilijke woorden, stel gelijk vragen en luister naar de antwoorden, zet niks tussen je publiek en jezelf, meng je met je publiek (loop er tussen), gebruik namen, lach (veel) en vertel verhalen.

Gebruik de juiste woorden
De algemeen presentatieregel is dat je in je presentatie dicht moet blijven bij de taal die je normaal ook spreekt. Voorkom dure woorden of te veel jargon. Jouw doel is niet om indruk te maken, maar om je verhaal op de meest inspirerende manier te vertellen. Een andere tip is om woorden te vermijden die weinig ruimte laten voor een andere mening. Zoals: altijd, nooit, zeker, voor altijd of absoluut.

Enthousiasme
Spreek met enthousiasme en overtuiging en oprechtheid zal volgen. De meeste mensen in een publiek waarderen deze eigenschappen het meest in sprekers. Een gespeeld enthousiasme of onwaardige motieven prikt je publiek zo door heen. Echt enthousiasme werkt ook aanstekelijk. Als jij enthousiast bent, sleep je je publiek daar automatisch in mee. Of zoals Henry Ford zei; You can do anything if you have enthusiasm.

Wil jij ook deuren openen met een succesvolle presentatie? Abonneer je dan voor meer toonaangevende tips op mijn nieuwsbrief.

Of meld je vast aan voor de online training How to tell a good (damn) storyDaarin deel ik alle succesfactoren voor een overtuigende presentatie met je die ik de afgelopen 10 jaar heb ontdekt. Wil je deze kans op een gereedschapskist vol overtuigende presentatie-middelen die je direct kunt gebruiken niet missen, meld je dan snel aan via naar info@speakingmatters.nl

Terug naar het overzicht

Contact opnemen

Contactgegevens

 Speaking Matters
     Rixt Albertsma

 info@speakingmatters.nl

Contactformulier




    Velden met een * zijn verplicht